HomeKonsulttjänstKontinuerliga prishöjningar i branschen...

Kontinuerliga prishöjningar i branschen…

-

Tidigare hade vi i våran bransch en prishöjning till början av året från leverantörer och tillverkare, samt i vissa fall även en justering kring 1a juli.

Nu kommer det liknande mejl var och varannan vecka från leverantörer och tillverkare:

“Med tanke på de kraftiga kostnadsökningar som vi haft under våren höjer vi våra priser enligt bifogad prislista fr o m “

eller

“Vi har verkligen försökt att undvika höja våra priser så länge som möjligt, men på grund av de kraftigt stigande priserna från våra leverantörer på upp till 15-20 %, ökade kostnader för transporter och höga energipriser, kan vi inte längre absorbera det stora antalet ökade kostnader. “

Även i offerter kan det finnas extratillagd text som:

“Observation om giltighet på denna offert:

Vi förbehåller rätten att justera offererade priser med upp till +7,5% på grund av eventuella ändringar i råvarupriser sedan offerten

skapades.”

Hur ska vi som jobbar i branschen agera, alla vet att slutkunden har ju inte obegränsat med pengar och vill få en offert innan projektet som måste hålla?

Mitt råd till entreprenörer är att vara transparent med kunderna om hur osäker prisbilden i branschen är (och det gäller ju de flesta branscher just nu). Får ni observationer i en offert, för dem vidare på eran budget till kunden om det är en privatperson (gör inte en offert till en privatperson), var noggranna att även skriva att det är uppskattad kostnad, ej fast pris. Försök att hålla koll på prisbilden efter ni har gett offert och innan ni böjar med projektet så att inte allt kommer som en chock för slutkunden när notan kommer.

En nära dialog med slutkunden brukar ge förståelse om att det tyvärr kan kosta lite mer…

En annan sak som kan vara värd att tänka på är att delfakturera kunden vid leverans av produkter till projektet, så jobbar de flesta entreprenörer jag jobbar med.

Har man oturen att få en slutkund som inte kan betala och man har grävt ner till exempel ett reningsverk kan man ju inte ens ta tillbaka det, med en delfakturering har man minimerat den eventuella förlusten.

Tveka inte att kontakta oss på Mälardalens Mark och VA Grossist om ni har frågor.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig midsommar!

Previous article
Next article

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

LATEST POSTS

MMVA börjar med molnbaserad support för entreprenörer

Vi på Mälardalens Mark och VA har många års erfarenhet av samarbete med entreprenörer. Vi har märkt att mellan olika entreprenörer är erfarenheterna olika, vissa...

Separerad avloppslösning

Vi på Mälardalens Mark och VA fick en förfrågan via en av våra entreprenörer om ett avlopp till en permanentbostad.Inledningsvis var det ett område där...

Hur skall man tänka vid dimensioneringen av ett avlopp?

När man dimensionerar ett enskilt avlopp brukar man utgå från att avloppet skall klara fem personer per hushåll, ett litet gästhus räknas som ett halvt...

Minireningsverk med ojämn belastning.

Vi på Mälardalens Mark och VA hade möjligheten att delta i ett väldigt intressant projekt där det var en väldigt ojämn belastning. På Barvagården finns...

Most Popular